U bent hier

Workshops inspiratiedag Start-Wijs

Foutmelding

Warning: file_get_contents(https://graph.facebook.com/onderwijstalentantwerpen/posts?{"access_token":"578542088962126|BWJdVkb7XfIggPGjED5TURaR26A","token_type":"bearer"}&limit=3&locale=nl&fields=picture%2Ctype%2Cmessage%2Ccreated_time%2Cfrom%2Clink): failed to open stream: HTTP request failed! HTTP/1.1 400 Bad Request in _facebook_pull_feed() (regel 279 van /app/web/sites/all/modules/contrib/facebook_pull/facebook_pull.module).

Tijdens de inspiratiedag kan je actief deelnemen aan twee van de onderstaande workshops. Je kan je keuze doorgeven via het inschrijfformulier

  1. Mindfulness
    (enkel in de voormiddag)
    (leerkrachten kleuter, lager)

    In deze introductiesessie gaan we op zoek naar manieren om de druk even te lossen in je klas en om rustmomenten te creëren. We nemen eerst het thema ‘verbinding’ onder de loep. De eerste stap daarbij is te kijken hoe jij in verbinding staat met jezelf en met je kinderen. Daarna  proef je van praktische opdrachten.Inspiratie wordt onder andere gehaald uit mindfulness, ademhalings- en meditatieoefeningen en kindermassagetechnieken. De bedoeling is dat je in deze workshop inspiratie opdoet, dat je manieren ontdekt die jou aanspreken en die je nadien verder kan verkennen. Deze workshop spitst zich toe op de lagere school maar ook kleuterleerkrachten kunnen hier baat bij hebben.
    Meebrengen: yogamatje en losse kledij voorzien.
  2. Yoga en mindful werken met kinderen
    (enkel in de namiddag)
    (leerkrachten kleuter, lager)
    Yoga, een manier om je geest tot rust te brengen en je gezondheid te bevorderen. Kinderen krijgen vandaag de dag veel prikkels binnen en moeten vaak aan allerlei eisen voldoen. Dit leidt vaak tot spanning in lichaam en geest. Kinderyoga is een speelse manier om te leren luisteren naar het huis waarin je woont: je lichaam. In deze workshop komen ook  een aantal ademhalings- en meditatieoefeningen voor. 
    Meebrengen: yogamatje en losse kledij voorzien
  3. AutismeBelevingsCircuit
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    Een circuit van tien praktische opdrachten doet je beleven tegen welke muren mensen met autisme kunnen botsen en waar hun sterktes kunnen zitten. Tijdens deze ervaring voel, ruik, proef, hoor en zie je hoe onze cognitie betekenis geeft aan waarnemingen en hoe dat anders in zijn werk gaat bij autisme.
    Het AutismeBelevingsCircuit is voor iedereen die autisme wil ervaren en leren kennen. 
  4. Coöperatief bouwen aan je klasklimaat
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    Samen gaan we aan de slag met gestructureerde activiteiten. Ze verhogen de betrokkenheid en wil tot samenwerken en verminderen onderlinge spanningen. Zo creëer je omstandigheden waarin leerlingen goed en prettig samenwerken. Je gaat naar huis met Klasbouwers en structuren waar je morgen mee aan de slag kan.
  5. Zelfzorg
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    Je kunt maar goed voor anderen zorgen als je eerst goed voor jezelf zorgt. Iedereen die in de sociale sector werkt, heeft dat al vaak gehoord. Omdat het waar is natuurlijk. En toch zondigen velen tegen dat principe. In deze workshop ga je aan de slag met je talenten. Door middel van helpende gedachten leer je positief te denken. Je onderzoekt waarover je tevreden bent in je werk en waaraan je prioirtair wilt werken. Door uitwisseling kom je te weten wat de eerste stap is die je zelf kan zetten om in je job nog beter voor jezelf te zorgen.
  6. Energizers
    = verzamelnaam van actieve werkvormen
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    Heb je ook wel eens van die momenten in de klas waarop je voelt dat de leerlingen eens iets anders kunnen gebruiken? Je voelt dat de leerlingen moe worden of dat je zelf even naar adem moet happen. Misschien betrap je jezelf er op dat er eigenlijk weinig variatie zit in de werkvormen die je hanteert. Het is dan hoog tijd om wat dynamiek te genereren. Deze workshop helpt je daarbij. Dit is een actieve sessie (pas je schoeisel aan!) die zeer praktijgericht is. We leren actieve werkvormen hanteren en verruimen alsook energie doseren en kanaliseren. We gaan variaties zoeken (indien mogelijk per niveau) om tot een aangenaam leer- en leefklimaat te komen in de klas. 
  7. Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit
    (enkel in de voormiddag)
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    De visie en de praktische toepassingen van “Nieuwe Autoriteit/Geweldloos verzet op school” trachten het gezag van volwassenen, die betrokken zijn bij de opvoeding van een kind, te versterken door het verhogen van hun aanwezigheid en hun betrokkenheid. Het gemeenschappelijke doel is een veilige leeromgeving te bieden aan alle leerlingen op de school. Er worden mogelijkheden aangereikt om via een attitudeverandering duidelijk verzet te tonen tegen moeilijk en grensoverschrijdend gedrag.  Het vormen van een steunnetwerk in de school, samen met externe ondersteuners en ouders is hierbij een belangrijke factor. In deze workshop krijg je een intro over de visie en een korte vermelding van de methodieken.
  8. Bewegen in en rond het klaslokaal
    (enkel in de voormiddag)
    (voor leerkrachten kleuter, lager)

    Waar kinderen vroeger veel buiten speelden, zien we ze nu meer en meer binnen (achter de computer, voor de tv,...). Kinderen van nu bewegen en spelen minder en hierdoor worden ze belemmerd in hun ontwikkeling. Ook in de klas zitten kinderen nog te vaak stil. Wij willen ze meer laten bewegen in de klas maar ook daarbuiten. Wij willen het belang van spelen en bewegen duidelijk maken aan de hand van voorbeelden en ervaringen van in en net buiten het klaslokaal. Jullie krijgen tips en oefenvormen mee waar je (mits een kleine beetje materiaal) meteen mee aan de slag kan… En natuurlijk zetten we ook jullie in beweging!
  9. Differentatie in het secundair 
    (voor leerkrachten secundair)
    In deze workshop gaan we in op de relatie tussen klasmanagement en binnenklasdifferentiatie. Binnenklasdifferentiatie helpt om in een klas alle leerlingen op maat te bedienen. Door in te spelen op het niveau, de interesse of het leerprofiel van de leerlingen proberen we leerwinst te maximaliseren. Toch roept binnenklasdifferentiatie heel wat vragen op, onder andere over klasmanagement. Vaak houdt het immers in dat leerlingen zelfstandig(er) moeten werken. In deze workshop bekijken we hoe je met proactief klasmanagement er voor kan zorgen dat je leerlingen ook in een gedifferentieerde les gefocust blijven op hun werk. We zoomen eerst in op klasmanagement bij gedifferentieerde instructie (miniklas). Nadien bespreken we hoe de principes van coöperatief leren er voor zorgen dat groepswerk niet vrijblijvend blijft.
  10. Falen is toegestaan: Houding en bewustwording bij beginnende leerkrachten
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    Ervaring doe je op tijdens je opleiding maar het echte werk begint daarna pas. Je komt zelf net uit de schoolbanken en plots sta je aan de andere kant van het leslokaal. Dit kan voor erg veel onzekerheid zorgen.
    Tijdens deze interactieve workshop onderzoeken we samen hoe hier bewuster mee om te gaan, hoe een leeromgeving te creëren waarin falen is toegestaan en hoe je houding invloed heeft op het lesgeven.
    Door oefeningen en speltechnieken wordt er ondersteuning geboden om meer vertrouwen en meer grip te krijgen op stressvolle situaties.
    Brit Van Hoof is actrice en docent dramatische expressie, toneel en verbale vorming. Daarnaast is ze ook docent Nederlands aan de Koninklijke Balletschool Antwerpen.
    Ze heeft ervaring in het Basisonderwijs, Deeltijds onderwijs, Algemeen secundair onderwijs, Kunstsecundair onderwijs en zette uiteenlopende educatieve projecten op poten met verschillende doelgroepen. Als actrice speelde ze zowel rollen op de planken als op het scherm. Recent vertolkte ze op het grote scherm het hoofdpersonage in de verfilming van het boek “Vele hemels boven de zevende” van Griet Op de beeck.
  11. Filosoferen (als middel voor actief burgerschap)
    (enkel in de voormiddag)
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)

    In deze workshop oefen je om (denk)vaardigheden van kinderen en jongeren te stimuleren, zoals: actief luisteren, creatief denken, hypothetisch denken, out-of-the-box denken, ordenen buiten de aangeleerde kaders, kritisch denken, respect voor andermans denken opbrengen, argumenteren, ... Dit zijn vaardigheden die nodig zijn om te kunnen filosoferen, om burgerschapsvorming te  activeren. Filosoferen is een van de weinige momenten waarin het actieve en autonome denken van kinderen en jongeren echt ter zake doet. Het gaat niet om het vinden van de "juiste" antwoorden, maar om het ontwikkelen van denkvaardigheden en een eigen zienswijze. Ze leren respect en verwondering op te brengen voor andere meningen door met elkaar in gesprek te gaan.
  12. Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, hoe functioneer ik aan de lopende band?!
    (enkel in de voormiddag)
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)

    Iedereen weet graag of hij goed bezig is, je volgt dit wel op aan de hand van observaties, resultaten en opmerkingen van de kinderen, maar toch willen we ook systematisch nadenken over hoe we functioneren. We willen onszelf ontwikkelen en ons gedrag optimaliseren, maar wie heeft er de tijd om dit elke dag zo uitgebreid te doen als we tijdens de opleiding leerden? Niemand! Met kleine ‘trucjes’ en goede vragen leren we hier toch de verantwoordelijkheid zelf in handen te nemen, om elke dag verder te groeien in je leerkracht-zijn!
  13. Lego studio
    (enkel in de namiddag)
    (voor leerkrachten kleuter, lager, secundair)
    Het LEGO® Education materiaal biedt leerlingen de kans om hun probleemoplossende, creatieve, technische, computationele en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Kom het aanbod voor kleuter- en lager onderwijs ontdekken in hands-on activiteiten waar je in de klas mee aan de slag kan! Ontdek de didactische mogelijkheden van het LEGO® Education materiaal voor kleuters en kinderen van 1,5 tot 18 jaar. Voer kleine opdrachtjes uit en verken denkpistes aan de hand van interactieve uitdagingen. Wissel ideeën uit en inspireer jezelf! Leerkrachten basisonderwijs hoeven niet mee te brengen, behalve iets om te noteren indien gewenst. Leerkrachten secundair onderwijs brengen een eigen laptop mee en installeren op voorhand gratis en veilige LEGO Education software (specificaties volgen).
    Praktisch: 13.30 u. tot 15.30 u. op KdG campus Zuid met gedifferentieerd aanbod voor leerkrachten kleuter, lager en secundair onderwijs.

Alle informatie over de inspiratiedag kan je hier vinden.

CE3B01
0